Integritetspolicy för Symmetri Konsult AB

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använder våra tjänster så samtycker du till att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. Vi hoppas att du vill avsätta lite tid för att läsa igenom policyn noggrant. Det här är viktigt! Glöm inte att du även hittar alternativ för att hantera och skydda dina uppgifter och din sekretess.

Villkor för köp

Samtliga priser anges exklusive moms. Du betalar din kurs innan du får tillgång till den. Du betalar via Swish eller med kreditkort.

Ångerrätt

Om du köper en kurs som privatperson så har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt med konsumentköplagen. Detta under villkor att du inte har gått mer än en tredjedel av inköpt kurs.

Dataskyddsbeskrivning

Dataskyddsbeskrivning och informationsdokument i enlighet med dataskyddslagen.
Vi försöker svara på frågor och feedback om registret inom en vecka, dock senast 30 dagar senare

Kontaktuppgifter

Ulf Winroth
Ulf@Symmetri.se
0732-688600

Registrets användningssyfte

Den primära grunden för behandling av personuppgifter är kundrelationen mellan Registeransvarigas kunder och Registeransvarig, kundens medgivande, uppdrag som givits av kunden eller annan tillbörlig kontakt.
Personuppgifterna kan behandlas för följande användningsändamål:

Grunderna för dataanvändning

Vi behandlar personuppgifter på olika rättsliga grunder, beroende på situationen och syftet med användningen.

Registrets datainnehåll

Bland annat följande typer av uppgifter kan sparas om den registrerade:

Bevaringstid för personuppgifter

Företaget får bevara personuppgifter i kundregistret tills kundrelationen mellan den registrerade och Registeransvariga kan anses ha upphört. Datumet för upphörande definieras från den registrerades senaste servicekontakt eller tidpunkten då hen senast tog kontakt plus 8 år.
En del av uppgifterna kan av lagstadgade skäl bevaras längre än så. Uppgifterna kan raderas på kundens begäran eller på grund av att kundrelationen har upphört.

Regelbundna datakällor

Grundläggande uppgifter om kunden sparas regelbundet på basis av anmälan till utbildning, telefonsamtal eller andra motsvarande anmälningar som kunden har gjort till registeransvarige under kundrelationens giltighet. Uppdateringar av uppgifter gällande namn, adress och dödsfall fås på basis av kundernas och deras gemenskapers aktivitet. Förbud mot direktmarknadsföring och registrering av köp sparas på basis av separata anmälningar som kunden gör till registeransvarige. Personuppgifter kan även samlas in och uppdateras från offentligt tillgängliga datakällor, till exempel företagens webbplatser samt serviceproducenter.

Överföringar och överföringar av information inom gruppen

De registrerade får lämna över personuppgifter till andra företag som tillhör deras koncern för ändamål som rör koncernens personal- och löneadministration samt koncernens utbildningsverksamhet. Personuppgifter kan överföras mellan koncernföretag även för interna administrativa ändamål, såsom för rapporteringsändamål. Avslöjandet av personuppgifter baseras på ett legitimt intresse (TSA 6 art.) att bedriva affärer och hantera kundrelationer effektivt.
Personuppgifter lämnas ut inom gruppen endast på lagliga grunder och i erforderlig utsträckning. Vid behov kommer de registrerade att be om den registrerades samtycke till utlämnande av information.

Registeransvariga kan överlåta kunduppgifter i den utsträckning som gällande lagstiftning tillåter och förpliktigar. Registeransvariga kan använda underleverantörer i behandlingen av uppgifterna. Uppgifterna överförs inte till länder utanför EU eller EES, såvida det inte är nödvändigt för förverkligandet av tjänsten. Också i dessa fall ombesörjer Registeransvariga en tillräcklig dataskyddsnivå på det sätt som lagen förutsätter, bland annat genom att utnyttja EU:s standardklausuler om överföring av uppgifter till tredje land. Registeransvariga kan i enlighet med gällande lagstiftning överlåta kundernas kontaktuppgifter för forskningssyften (t.ex. masteruppsatser).

Registrets skydd

Registeransvariga iakttar strikt den lagstadgade tystnadsplikten. Uppgifter om enskilda kunder lämnas ut endast på basis av lagstadgad rapporteringsskyldighet, till exempel på begäran av kunden själv eller på en myndighets lagstadgade begäran.
Manuellt material bevaras i ett låst utrymme, som endast särskilt utsedda och behöriga personer har åtkomst till.
Endast behöriga arbetstagare och samarbetspartner med personliga inloggningsuppgifter och lösenord har åtkomst till digitalt material. Behörigheter finns i olika nivåer och varje användare ges tillräcklig, men så begränsad behörighet som möjligt för att kunna sköta sin uppgift. Systemet skyddas med brandvägg och andra tekniska lösningar och dessa skyddar mot externa intrång i systemet.

Profilering

Registeransvariga kan som en del av förfarandet kring behandlingen av sparade personuppgifter utnyttja uppgifterna också i profileringssyften. Profileringen förverkligas genom att skapa en kundkod för den registrerade med hjälp av vilken man kan sammankoppla olika uppgifter gällande den registrerade som uppstår i samband med användningen av tjänsten. Efter detta kan en profil, som skapats enligt ovan, till exempel jämföras med profiler som skapats om andra registrerade.
Syftet med profilering är att utreda efterfrågan på tjänsterna och kundbeteende.

Kakor

Om du lämnar en kommentar på vår webbplats kan du välja att spara ditt namn, din e-postadress och din webbplats i cookies. Dessa är till för din bekvämlighet så att du inte behöver fylla i dina uppgifter igen när du lämnar en annan kommentar. Dessa cookies kommer att hålla i ett år. Om du besöker vår inloggningssida kommer vi att ställa in en tillfällig cookie för att avgöra om din webbläsare accepterar cookies. Denna cookie innehåller inga personuppgifter och kasseras när du stänger din webbläsare. När du loggar in kommer vi också att skapa flera cookies för att spara din inloggningsinformation och dina skärmvisningsval. Inloggningscookies varar i två dagar och skärmalternativcookies varar i ett år. Om du väljer “Kom ihåg mig” kommer din inloggning att fortsätta i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer inloggningscookies att tas bort. Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer ytterligare en cookie att sparas i din webbläsare. Denna cookie innehåller inga personliga uppgifter och anger helt enkelt post-ID för artikeln du just redigerade. Det upphör att gälla efter 1 dag.

Inbäddat innehåll från andra webbplatser

Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (t.ex. videor, bilder, artiklar, etc.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig på exakt samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen. Dessa webbplatser kan samla in data om dig, använda cookies, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med det inbäddade innehållet, inklusive spårning av din interaktion med det inbäddade innehållet om du har ett konto och är inloggad på den webbplatsen.

Den registrerades rätt att invända mot behandling av personuppgifter och direktmarknadsföring (förbudsrätt)

Den registrerade har rätt att med tanke på sin personliga särskilda situation invända mot profilering och andra behandlingsåtgärder gällande sig själv som Registeransvariga riktar mot den registrerades personuppgifter till de delar som grunden för behandlingen av uppgifterna utgörs av kundrelationen mellan Registeransvariga och den registrerade.
Den registrerade kan framföra invändningen mot behandlingen av sina personuppgifter i enlighet med punkt 15 i denna dataskyddsbeskrivning. I samband med kravet ska den registrerade beskriva den särskilda situationen på basis av vilken hen invänder mot behandlingen. Registeransvariga kan avstå från att genomföra begäran förknippad med invändningen om det finns laglig grund för det.
Den registrerade kan ge Registeransvariga sitt samtycke till eller ett förbud mot direktmarknadsföring kanalspecifikt, inklusive profilering som sker i syfte att bedriva direktmarknadsföring.

Den registrerades övriga rättigheter gällande behandling av personuppgifter

Den registrerades rätt att få åtkomst till uppgifterna (rätt till insyn)**

Den registrerade har rätt att granska vilka uppgifter som har sparats om hen i Registeransvarigas kundregister. Begäran om granskning ska göras i enlighet med punkt 15 i denna dataskyddsbeskrivning. Rätten till insyn kan avslås om det finns laglig grund för det. Utövandet av rätten till insyn är i princip kostnadsfritt.

Den registrerades rätt att kräva rättelse, radering eller begränsning av behandling av uppgifterna

Till de delar som den registrerade eller användaren kan agera själv, ska hen genast efter att hen fått vetskap om felet eller då hen själv upptäckt felet utan onödigt dröjsmål och på eget initiativ rätta, radera eller komplettera uppgifter i registret som är felaktiga, onödiga, bristfälliga eller föråldrade.
Den registrerade har rätt att kräva rättelse, radering eller begränsning av behandling av en felaktig, onödig, bristfällig eller föråldrad uppgift. Begäran om rättelse ska göras i enlighet med punkt 15 i denna dataskyddsbeskrivning.
Den registrerade har även rätt att kräva att registeransvarige begränsar behandlingen av hens personuppgifter, till exempel i situationer där den registrerade väntar på svar från Registeransvariga på en begäran om rättelse eller radering av sina uppgifter.
Den registrerades rätt att överföra uppgifterna från ett system till ett annat
Till de delar som den registrerade har själv lämnat uppgifter till kundregistret, som behandlas på basis av samtycke eller uppdrag av den registrerade, har den registrerade rätt att få dessa uppgifter i huvudsak i maskinläsbart format och rätt att överföra dessa uppgifter från en registeransvarig till en annan.

Den registrerades rätt att överklaga till tillsynsmyndigheten

Den registrerade har rätt att överklaga till behörig tillsynsmyndighet om den registeransvarige inte har följt den tillämpliga dataskyddsförordningen i sin verksamhet.

Övriga rättigheter

Om personuppgifterna behandlas på basis av samtycke av den registrerade, har den registrerade rätt att ångra sitt samtycke genom att anmäla det till Registeransvariga i enlighet med punkt 13 i denna dataskyddsbeskrivning.

Kontakt

I alla situationer gällande frågor om behandlingen av personuppgifter och utövande av de egna rättigheterna ska den registrerade kontakta Registeransvariga.
Ulf Winroth, VD Symmetri, 0732688600, ulf@symmetri.se

Syftet med personuppgifterna

Personuppgifter används för Registraren – baserat på mottagarens ansvarsområde i sitt företag. Användningen av registret grundar sig på ett berättigat intresse.
Uppgiftsfält i registret

Utlämnande av uppgifter

Uppgifter lämnas i regel inte ut till tredje parter, såvida det inte är fråga om utlämning av uppgifter i enlighet med lagstadgade krav eller myndighetsbestämmelser.
De registrerade får lämna över personuppgifter till andra företag som tillhör deras koncern för ändamål som rör koncernens personal- och löneadministration samt koncernens utbildningsverksamhet. Personuppgifter kan överföras mellan koncernföretag även för interna administrativa ändamål, såsom för rapporteringsändamål. Avslöjandet av personuppgifter baseras på ett legitimt intresse (Dataskyddsförordningen Art. 6) att bedriva affärer och hantera kundrelationer effektivt.

Personuppgifter lämnas ut inom gruppen endast på lagliga grunder och i erforderlig utsträckning. Vid behov kommer de registrerade att be om den registrerades samtycke till utlämnande av information.

Registrets skydd och bevaringstid för uppgifterna

Registret har sparats i ett lösenordsskyddat system hos Symmetri Konsult AB i Sverige som endast auktoriserade personer inom Registeransvariga har åtkomst till.
Behörighet till registret förutsätter inloggningsuppgifter utfärdade av databasens huvudanvändare. Huvudanvändaren bestämmer även vilken behörighetsnivå som ska ges till användarna. Start av programmet förutsätter ett personligt lösenord. Användningen av registret och inloggningen övervakas.
Uppgifterna sparas i gemensamma databaser, som skyddas med brandväggar, lösenord och andra tekniska åtgärder.
Personuppgifterna sparas så länge som det är nödvändigt med tanke på användningssyftet för personuppgifterna.

Gestalt: Principer och Metoder

I en värld där stress och snabba förändringar är en del av vardagen erbjuder Gestalt en kraftfull väg till reflektion, relation och balans.

Dess fokus på medvetenhet, närvaro och helhet gör den särskilt användbar i såväl personlig utveckling som inom organisationer som vill förbättra samarbete och anpassningsförmåga.

Här är en översikt över bakgrund, principer och metoder.

Bakgrund

Bakgrund

Gestaltterapin utvecklades på 1940-talet av Fritz och Laura Perls samt Paul Goodman.

Gestalt bygger på en kombination av gestaltpsykologi, existentiell filosofi och fenomenologi.

Ursprungligen utvecklad som en terapiform används den idag även inom ledarskap, grupputveckling och organisationsarbete.

Nyckelpunkter:
  • Grundad i idéen om att utgå ifrån en helhetssyn – individen är alltid en del av ett större sammanhang.
  • Syftar till att främja kontakt mellan människor genom att öka medvetenhet om känslor, tankar och beteenden.
  • Används för att främja positiv förändring genom självinsikt och autentiska relationer.

Grundprinciper

Här är fem av Gestalts centrala principer:

  1. Helhetsperspektiv:
    Individen ses som en helhet av kropp, känslor och tankar, i samspel med sin omgivning. Ingen del kan förstås isolerat från helheten.

  2. Närvaro i nuet:
    Fokus ligger på att arbeta med det som händer ”här och nu”. Tidigare erfarenheter och framtida planer hanteras genom hur de påverkar individen i nuet.

  3. Kontakt och relationer:
    Relationer med andra och med omvärlden är centrala för utveckling. Genom autentisk kontakt kan individer och grupper växa.

  4. Självmedvetenhet:
    Ökad medvetenhet om egna känslor, behov och beteenden är nyckeln till förändring och ansvarstagande.

  5. Förändring genom acceptans:
    Förändring sker naturligt när vi accepterar nuvarande tillstånd istället för att försöka tvinga fram det.

Metoder & verktyg

Gestalt använder sig av kreativa och dialogbaserade verktyg för att hjälpa individer och grupper att bli mer medvetna och skapa förändring.

Exempel på metoder:
  1. Fenomenologi:
    Fokus på att observera och beskriva det som är synligt utan att tolka eller värdera. Hjälper individer att förstå sina känslor och reaktioner.

  2. Gestaltcykeln:
    En modell som beskriver hur vi identifierar och möter våra behov:

    • Medvetenhet → Mobilisering → Handling → Tillfredsställelse → Tillbakadragande.
  3. Experiment:
    Praktiska övningar, såsom ”tomma stolen”, där individer kan utforska känslor och beteenden i en trygg miljö.

  4. Arbete med kroppen:
    Kroppsspråk och spänningar används som verktyg för att förstå dolda känslor och mönster.

  5. Gruppdynamik:
    I gruppsammanhang används relationerna mellan deltagarna för att belysa mönster och skapa tillväxt.

Tillämpningar

Gestalt används inom flera områden för att stärka både individer och grupper:

  • Individuell utveckling: För ökad självinsikt och hantering av livsutmaningar.
  • Grupp- och teamutveckling: För att förbättra kommunikation, samarbete och relationer.
  • Ledarskap och organisationsutveckling: Hjälper ledare att förstå och förbättra gruppdynamik samt navigera i förändring.

Bakgrund

Gestaltterapin utvecklades på 1940-talet av Fritz och Laura Perls samt Paul Goodman.

Gestalt bygger på en kombination av gestaltpsykologi, existentiell filosofi och fenomenologi.

Ursprungligen utvecklad som en terapiform används den idag även inom ledarskap, grupputveckling och organisationsarbete.

Nyckelpunkter:
  • Grundad i idéen om att utgå ifrån en helhetssyn – individen är alltid en del av ett större sammanhang.
  • Syftar till att främja kontakt mellan människor genom att öka medvetenhet om känslor, tankar och beteenden.
  • Används för att främja positiv förändring genom självinsikt och autentiska relationer.

Grundprinciper

Här är fem av Gestalts centrala principer:

  1. Helhetsperspektiv:
    Individen ses som en helhet av kropp, känslor och tankar, i samspel med sin omgivning. Ingen del kan förstås isolerat från helheten.

  2. Närvaro i nuet:
    Fokus ligger på att arbeta med det som händer ”här och nu”. Tidigare erfarenheter och framtida planer hanteras genom hur de påverkar individen i nuet.

  3. Kontakt och relationer:
    Relationer med andra och med omvärlden är centrala för utveckling. Genom autentisk kontakt kan individer och grupper växa.

  4. Självmedvetenhet:
    Ökad medvetenhet om egna känslor, behov och beteenden är nyckeln till förändring och ansvarstagande.

  5. Förändring genom acceptans:
    Förändring sker naturligt när vi accepterar nuvarande tillstånd istället för att försöka tvinga fram det.

Metoder och verktyg

Gestalt använder sig av kreativa och dialogbaserade verktyg för att hjälpa individer och grupper att bli mer medvetna och skapa förändring.

Exempel på metoder:
  1. Fenomenologi:
    Fokus på att observera och beskriva det som är synligt utan att tolka eller värdera. Hjälper individer att förstå sina känslor och reaktioner.

  2. Gestaltcykeln:
    En modell som beskriver hur vi identifierar och möter våra behov:

    • Medvetenhet → Mobilisering → Handling → Tillfredsställelse → Tillbakadragande.
  3. Experiment:
    Praktiska övningar, såsom ”tomma stolen”, där individer kan utforska känslor och beteenden i en trygg miljö.

  4. Arbete med kroppen:
    Kroppsspråk och spänningar används som verktyg för att förstå dolda känslor och mönster.

  5. Gruppdynamik:
    I gruppsammanhang används relationerna mellan deltagarna för att belysa mönster och skapa tillväxt.

Tillämpningar

Gestalt används inom flera områden för att stärka både individer och grupper:

  • Individuell utveckling: För ökad självinsikt och hantering av livsutmaningar.
  • Grupp- och teamutveckling: För att förbättra kommunikation, samarbete och relationer.
  • Ledarskap och organisationsutveckling: Hjälper ledare att förstå och förbättra gruppdynamik samt navigera i förändring.