Affärsdriven UX-Strategi
En nyckel till hållbar framgång
En UX-strategi knyter samman användarupplevelsen med verksamhetens affärsmål.
Genom en tydlig vision, konkreta mål och en genomarbetad handlingsplan säkerställer vi att UX-designen riktar sig mot rätt målgrupp på rätt sätt, i harmoni med hela organisationens verksamhet.
Strategiskt UX-arbete innebär också att utveckla arbetsprocsser för att säkerställa att användarna får en optimal upplevelse varje gång de interagerar med dina tjänster.
Exempel på vad vi gör
UX Strategier
Tillsammans med våra kunder utvecklar vi inspirerande visioner, tydliga mål och genomtänkta handlingsplaner för deras UX-arbete.
Vår målsättning är att skapa en optimal användarupplevelse som inte bara möter, utan överträffar, verksamhetens mål och ambitioner.
User Research
Vi genomför både kvalitativa och kvantitativa studier och analyser för att skapa djupa insikter om dina kunder och användare.
”Way of Work”
Vi hjälper dig att hitta bästa sätt att arbeta med UX utifrån din verksamhet och förutsättningar.

Bygg en stark grund för enastående användarupplevelser
I en värld där användarnas förväntningar ständigt ökar är en genomtänkt UX-strategi avgörande för att säkerställa att dina produkter och tjänster inte bara uppfyller utan överträffar användarnas behov.
Andra resurser
som behandlar
UX-Strategier
UX Strategier - Lite fördjupning
En UX Strategi består av tre delar:
- En vision – En värdeorienterad vision som alla UX beslut ställs i relation till.
- Ett antal UX-mål – Mätbara mål om vilka effekter eller vad man vill uppnå med UX arbetet.
- En handlingsplan – En praktiskt och konkret plan hur man steg för steg ska uppnå målen.
1. Värdeorienterad Vision
En vision ska beskriva ett önskat men onåbart övergripande mål. Ett inspirerande, tydligt mål som verksamheten ständigt ska sträva efter.
Genom att göra visionen värdeorienterat så kan den användas som en måttstock för allt UX-Arbete. Varje beslut, förslag eller idé kan då sättas i relation till visionen för att se om det leder mot visionen eller avviker ifrån den.
Vilka värden som visionen ska omfatta är upp till varje organisation beroende på uppgift, typ av tjänster eller marknad.
Verksamhetens mål och användarbehov
Börja med att djupdyka i verksamhetens övergripande mål och hur dessa kan kopplas till användarnas behov och förväntningar. Genom att hålla workshops med intressenter och användarintervjuer kan du samla insikter som blir grunden för din vision.
”Att erbjuda en sömlös och engagerande digital upplevelse som förenklar användarnas vardag och driver vår verksamhet framåt.”
2. Konkreta UX-mål
Nästa del av strategin är konkreta och förankrade UX-mål.
De kan vara i form av effektmål enligt effektstyrningsmodellen eller formulerade på andra sätt.
Målen ska stödja både användarnas behov och verksamhetens affärsstrategi.
Prioriterade mål
Målen bör vara innbördes prioriterade utfrån något perspektiv. Detta perspektiv kommer vara verksamhetsspecifikt men kan vara utifrån vilket som har störst inverkan på användarupplevelsen och affärsresultaten. Detta hjälper till att fokusera insatserna och resurserna där de gör mest nytta.
Exempel på UX-mål:
- Öka användartillfredsställelsen med 20% inom ett år.
- Minska avhoppsfrekvensen på registreringssidan med 15% under de kommande sex månaderna.
- Öka konverteringsgraden på webbplatsen med 15 % över ett år.
3. En Steg-för-Steg Handlingsplan
Sista delen av UX Strategin är handlingsplanen.
Innehållet och utformningen av denna kommer bero helt på visionen, formulerade UX-mål och verksamhetens inriktning m.m.
Det som är viktigt är att planen är praktisk, konkret och är utformad som en logisk steg-för steg väg för att uppfylla respektive mål.
Exempel på handlingsplan:
- Månad 1-2: Genomför en genomlysning av dagens processer kring UX.
- Månad 3-4: Ta fram förbättringsförslag på nya förändrade processer och förankra dessa inom organisationen.
- Månad 5-7: Initiera och genomför ett pilotprojekt med de nya processer.
- Månad 8: Utvärdera kvaliteten på de nya processerna och resultatet av piloten.
En solid UX-strategi säkerställer att dina digitala produkter inte bara möter utan överträffar användarnas förväntningar och bidrar till verksamhetens framgång.
