Efter över 25 år i branschen så har vi länge levt med övertygelsen och ”vetskapen” att användarupplevelsen är A och O för att få en produkt eller tjänst att skilja ut sig från en konkurrents. Genom att satsa brett på UX kan du erbjuda något unikt som lockar till sig och behåller kunder.
UX startar i drömmar och slutar i hårda erfarenheter av alla kontakt med din tjänst och ditt företag. Det är följaktligen något som finns i alla aspekter av en tjänst. Allt från reklam och marknadsföring till den faktiska produkten men även i alla kontakter med kunder och användare. UX finns egentligen i stort sett i alla aspekter av att driva ett företag.
Därför behöver du tänka strategiskt när det gäller UX precis som du ska tänka strategiskt när det gäller din affär. Hur du än driver din affär framåt så kommer du påverka dina kunder och användares upplevelser av din produkt eller tjänst och tvärtom.
Att utforma en framgångsrik användarupplevelse är mer än bara en fråga om att skapa en tilltalande webbsida eller app. Det handlar om att skapa en djupare förbindelse mellan din produkt och dina användare, vilket direkt påverkar din affärsstrategi och marknadsföring.
Här följer några viktiga punkter att tänka på när det gäller att integrera UX med din affärsstrategi och marknadsföring. Dessa är bra om du inte ännu har börjat tänka strategisk kring UX eller om du är UXare och behöver lite stöd för att sälja in arbetet att ta fram en UX-strategi. På det viset kan du fundera på hur det ser ut i din organisation idag och kanske hitta lite förbättringsområden eller få idéer till argument för en UX-strategi.
Förstå dina användare
Allt börjar med en grundlig förståelse för vem dina användare är. Se till att prata direkt med användarna till exempel genom användarundersökningar eller workshops. Om ni har en kundsupport kan de också vara en utmärkt källa till insikter. Du behöver förstå inte bara vad användarna vill ha, men också varför de vill ha det. Du behöver också förstå vad de inte behöver. Denna förståelse gör det möjligt för dig att skräddarsy både produktutveckling och marknadsföringsinsatser så att de resonanserar väl med målgruppen.
Skapa en sömlös helhetsupplevelse
Användarupplevelsen handlar som sagt var inte bara om upplevelsen i användande av tjänsten. Den omfattar varje interaktion som kunden har med ditt varumärke. Från vad bästa kompisen säger om det, marknadsföringskampanjer till kundsupport och efterköpsupplevelser. En koherent UX-strategi säkerställer att alla dessa kontaktpunkter som du har kontroll över är integrerade och enhetliga, vilket bidrar till ett starkare varumärke och högre kundnöjdhet.
Mät och justera kontinuerligt
Förutsättningarna för din tjänst ändras hela tiden. Den mognar över tid, målgrupperna förändras och världen i stort förändras. Se till exempel på Facebook som började som en hipp tjänst för ungdomar men där ungdomarna för länge sedan har rört sig vidare till andra plattformar. Facebooks kundgrupp består numera främst är människor över 40.
Därför kräver en effektiv UX-strategi kontinuerlig utvärdering och justering. Du bör därför bygga upp processer och en vana att använd datadrivna metoder för att mäta hur väl din tjänst/produkt möter användarnas behov och förväntningar. A/B-testning, användbarhetstester och användarfeedback är avgörande för att finjustera både produkt- och marknadsföringsstrategier. Detta hjälper inte bara till att förbättra användarupplevelsen. Utan också att öka ROI genom att förfina investeringarna i marknadsföring till de mest effektiva kanalerna och budskapen.
Integrera UX i din affärsmodell
Vår erfarenhet är att UX sällan integreras tillräckligt mycket i företags affärsmodeller. Vi ser att lyckas med UX handlar inte bara om tjänstens/produktens design och utformning. UX behöver ses som en strategisk företagsresurs.
Genom att integrera UX-principer i din affärsmodell kan du förbättra kundengagemanget, minska kostnaderna för kundförvärv och öka kundlojaliteten. Tänk på UX som en del av din produktutvecklingscykel, från idé till lansering och vidare underhåll.
Använd UX för att differentiera din produkt
Genom att placera användarupplevelsen i centrum för din verksamhet skapar du inte bara en produkt som uppfyller användarnas behov utan också en affärsmodell som kommer nära dina kunder. I en värld där alla strävar efter kundens uppmärksamhet, är det företagen som verkligen förstår och uppfyller sina kunders önskemål som har möjlighet att nå framgång.